Op 7 december werd voor de 10e keer de Best Practice Award uitgereikt. De finale van deze jubileumeditie van de awards vond plaats op 7 december 2023 bij InnStyle in Maarssen. Tevens was de feestelijke uitreiking te volgen via een livestream. Mkb én grote schoonmaakbedrijven stuurden best practices in rondom ‘De stem van de schoonmaker’. In […]
Schoonmaken tijdens kantooruren. Probleem of niet?
We werken bij Nellen Schoonmaakdiensten met meer dan 180 medewerkers. En de vraag naar goede medewerkers blijft altijd, maar het is lastig om deze te vinden. Daarom is het voor ons, maar ook voor onze opdrachtgevers, nodig om flexibel te zijn. Schoonmaken tijdens kantooruren is dan vaak noodzakelijk. Maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Het biedt juist voordelen.
De meeste opdrachtgevers willen in eerste instantie dat er bij hen net voor- en net na kantoortijden schoongemaakt wordt. Dat zorgt bij ons voor uitdagingen. Het is logisch dat dat geen populaire tijden zijn om te werken. Voor iemand met schoolgaande kinderen zijn dat thuis juist de uren van topdrukte. (ontbijt, naar school, avondeten en weer naar bed) En als een medewerker alleen twee uur voor en twee uur na kantoortijden kan werken, is hij of zij een groot deel van de dag met werk bezig, en komen ze hiermee ook maar net op 20 uur per week. Dit terwijl ze liever 30 of 32 uur willen werken.
Overlast
Ik vraag bedrijven dan ook altijd om na te denken over de last die ze écht hebben van schoonmaken tijdens kantooruren. Het toilet is even buiten gebruik, maar dat duurt geen uur. Het bureau moet leeggemaakt worden om het af te laten nemen, maar dat zorgt hopelijk juist voor wat meer netheid. Alleen het geluid van het stofzuigen kan echt een probleem zijn. Dan gaan we kijken of het ‘geheel stofzuigen’ niet op andere tijden kan, voor en na de werkuren. Op die manier zoeken we altijd samen met klanten naar een oplossing en maken we het schoonmaakvak tegelijkertijd leuker voor ons personeel.
Wisselingen
Ook voor opdrachtgevers biedt het voordelen om creatief na te denken over de schoonmaaktijden. Want bijna iedereen wil geen of in ieder geval zo min mogelijk wisselingen in schoonmaakpersoneel. “Krijg ik wel dezelfde medewerker?”, is één van de meest gestelde vragen. Mijn standaardantwoord is dan: “Wat mij betreft wel, maar ik kan niet in het hoofd van mijn medewerkers kijken.” Bij de uren in de vroege ochtend en de avond gebeurt het vaak dat een schoonmaker op een gegeven moment besluit dat hij of zij niet meer voor of na kantoor uren wilt werken.
Gemeenschappelijk belang
Natuurlijk zijn er altijd ruimtes waarbij schoonmaken tijdens openingsuren erg lastig is. Bij scholen bijvoorbeeld. Maar over het algemeen zullen bezoekers en gebruikers van een pand goed begrijpen dat er schoongemaakt moet worden en daar ook rekening mee houden. U als opdrachtgever en wij als schoonmaakbedrijven hebben uiteindelijk een gemeenschappelijk belang: samen willen we uw pand zo schoon mogelijk houden. Daarvoor is met elkaar meedenken noodzakelijk.
ANDERE NIEUWSBERICHTEN
Nellen Schoonmaakdiensten en CSU winnen Best Practice Award 2023
Schoonmaakbranche wil poetsen tussen de bedrijven door
Bedrijven zitten niet op interruptie te wachten en willen dat poetsen buiten werktijd gebeurt. Maar schoonmakers willen steeds vaker overdag aan de slag. “Ze willen een voltijdsbaan en ontbijten met hun kinderen.”