Bedrijven zitten niet op interruptie te wachten en willen dat poetsen buiten werktijd gebeurt. Maar schoonmakers willen steeds vaker overdag aan de slag. “Ze willen een voltijdsbaan en ontbijten met hun kinderen.”
Nellen Schoonmaakdiensten en CSU winnen Best Practice Award 2023
Op 7 december werd voor de 10e keer de Best Practice Award uitgereikt. De finale van deze jubileumeditie van de awards vond plaats op 7 december 2023 bij InnStyle in Maarssen. Tevens was de feestelijke uitreiking te volgen via een livestream.
Mkb én grote schoonmaakbedrijven stuurden best practices in rondom 'De stem van de schoonmaker’. In beide categorieën werd een award uitgereikt voor de beste ketensamenwerking volgens de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Winnaars van de Best Practice Award 2023 zijn geworden voor het mkb: Nellen Schoonmaakdiensten en in de categorie groot: CSU.
De stem van de schoonmaker
Het entertainmentteam van Fototainer ontving alle gasten op een rode loper compleet met vuurwerk en een fotograaf. Na een welkom met hapjes en drankjes werden alle gasten begeleid naar de zaal. Daar heette dagvoorzitter Richard de Hoop iedereen van harte welkom en gaf hij het woord aan Bert van Boggelen, die over het belang van de Code en het thema van 2023 ‘De stem van de schoonmaker’ vertelde. Richard haakte daarop in door te benadrukken hoe belangrijk het is om elkaars stem te horen en naar elkaar te luisteren. Dat deed hij door samen met de zaal het lied ‘Stand by me’ te zingen; iedereen zong uit volle borst mee.
Verkiezing en finale
De mkb-finalisten werden als eerste uitgenodigd om hun best practices op het podium te presenteren. Ook werden de trailers, die voorafgaand aan de finale op locatie waren gemaakt, getoond. Na afloop van de pitches ging de jury in beraad. Ondertussen deed Richard met de zaal op ludieke wijze een samenwerkingsoefening, wat veel hilariteit op leverde. Na terugkomst van de jury mochten de finalisten van de grote bedrijven hun best practice pitchen. Hierna volgde wederom beraad door de jury. Richard kreeg de hele zaal weer mee met een liedjesquiz en spel.
Nadat de spanning inmiddels was opgelopen, mocht juryvoorzitter Bert van Boggelen uiteindelijk de winnaars bekendmaken. Bert: “Alle mooie voorbeelden komen op deze dag tot leven, dat is fantastisch. Het was geen gemakkelijke taak voor de jury. We hebben zoveel goede inzendingen ontvangen.” Bert richtte eerst een woordje tot de drie finalisten van het mkb, waarna winnaar Nellen Schoonmaakdiensten op het podium geroepen werd om daar de gouden award in ontvangst te nemen. Ook van de inzendingen van de grote bedrijven was de jury onder de indruk. Onder luid applaus ontving CSU de gouden award in de categorie grote bedrijven. Alle medewerkers van de winnende bedrijven mochten vervolgens het podium betreden voor de grand finale met champagne en gouden confetti.
Winnaars Best Practice Award 2023
Categorie mkb
Nellen Schoonmaakdiensten en Spierings Mobile Cranes: Dagschoonmaak als beleid
Juryoordeel: Bij Nellen Schoonmaakdiensten staat de medewerker centraal, want Nellen biedt alleen dagschoonmaak aan. Dit geeft veel voordelen voor de schoonmakers: ze hoeven niet meer voor dag en dauw op, werken op tijden dat de meeste mensen werken, dus het is goed voor hun sociaal netwerk, kunnen op prime time bij hun gezin zijn, ze hoeven ’s avonds niet meer alleen een pand op een leeg bedrijventerrein te openen en sluiten en dus ’s avonds niet meer alleen over het verlaten bedrijfsterrein naar huis te gaan. En bovendien kunnen schoonmakers door te werken in dagschoonmaak meer uren werken en daarmee meer inkomsten genereren. Die hogere inkomens zijn bij schoonmakers zeer welkom, zeker in deze tijden van hoge inflatie. Last but not least: de schoonmakers worden zichtbaar bij de opdrachtgevers en gebruikers van de panden die zij schoonmaken.
Categorie grote bedrijven
CSU en Hogeschool van Amsterdam: Medewerker weer op 1
Juryoordeel: Onder het mom van ‘Never waste a good crisis’ ging CSU aan de slag toen bleek dat de schoonmaakmedewerkers zich niet gezien en gehoord voelde. Heel langzaam was het vuurtje bij iedereen aan het doven. CSU is met de schoonmakers gaan praten. Dit waren veel gesprekken met de medewerkers, die pittig waren én de sleutel tot succes. CSU luisterde naar de medewerkers over wat hen beweegt, wat er verbeterd kan worden voor hen én de opdrachtgever en hoe, hoe de kwaliteit kon worden verbeterd, hoe de schoonmakers geholpen kunnen worden in de uitoefening van hun functie en vooral: hoe zij weer plezier in hun werk kregen. In nauwe samenwerking met de opdrachtgever zijn suggesties van de schoonmakers vervolgens ook uitgevoerd. Hiermee hebben de schoonmakers initiatief getoond om hun eigen werkplezier te organiseren. Voor beiden een win-win situatie.
Overige finalisten
Mkb-bedrijven
- Hommerson en Musis Sacrum: Autonomie voor de schoonmaker
- SMB Willems en GelreDome: Het heft in eigen handen
Grote bedrijven
- EW Facility Services en Rotterdam The Hague Airport (RTHA): Aandacht voor en door het schoonmaakteam
- Hago Zorg en Maasstad Ziekenhuis: Samen zorgen
Alle finalisten krijgen een eervolle vermelding. Bert van Boggelen: “Wat een mooie voorbeelden van ‘De stem van de schoonmaker’ hebben we hier gezien. Dit biedt niet alleen hoop maar ook verwachtingen voor de participatie van de schoonmaker in de nabije toekomst. De lat ligt hoog na deze succesvolle best practices.”
Best Practice Award
Al vanaf het begin van haar bestaan organiseert de Code Schoonmaak een award uitreiking. Doel is om de mooie voorbeelden over de toepassing van de Code aan een breder publiek bekend te maken en daarmee ook andere ondertekenaars van de Code op ideeën te brengen over hoe deze in de praktijk gebracht kan worden.
ANDERE NIEUWSBERICHTEN
Schoonmaakbranche wil poetsen tussen de bedrijven door
’Een professionele schoonmaker is de allerbeste reclame.’
Ze hebben dezelfde scholing gehad om in de schoonmaak terecht te komen: Angel Nellen (Nellen Schoonmaakdiensten BV) en Marischa Forkink (Schoonmaakbedrijf Caster B.V.). ‘Ik lag in een Maxicosi op de balie bij opdrachtgevers,’ vertelt Angel en ook Marischa werd als kind weleens met een kleurplaat in de kantine van een opdrachtgever neergezet als haar ouders […]